Wednesday, December 7, 2016

Kalau dah Jodoh versi Kak Yong : Last Part

Bismillah. Assalamualaikum.

Image result for pinterest love

Hari tu dah cerita macam mana aku boleh terjumpa dengan Abang Tih, kan? Dan macam mana boleh rapat. Eh lupa nak cakap. Masa aku masuk universiti (yakni U yang sama dengan Abang Tih), masa tu jugaklah Abang Tih grad dan posting ke sekolah kat kampung aku ni. Pelik tak takdir? Aku masuk U tahun 2009 dan Abang Tih posting kat kampung aku on the same year. Tapi kitorang tak pernah ditakdirkan untuk berjumpa sampailah aku dah habis study dan mengajar kat PASTI. Tuhan suruh aku habis belajar dulu kut lepas tu belajar hafal doa pendek-pendek yang aku tak hafal lagi kat PASTI. Haha


OK hari tu dah masuk bab kitorang dah rapat dan Abang Tih balik kampung untuk bercuti pertengahan tahun. Mak dah tanya bila nak kahwin sebab tahun ni Abang Tih dah nak masuk 30 tahun. Tahun ni Abang Tih dah selamat menjadi seorang lelaki berumur 30 tahun yang dah pun berkahwin alhamdulillah. Mak cakap, paling lewat pun nak kahwin, Mac tahun depan. Maksudnya Mac tahun ni lah. Esoknya, Abang Tih pun tunjuk gambar aku kat mak. Dan mak pun okay. Walaupun aku orang Sabah. Jauh sebarang laut. Waktu Abang Tih tengah nervous-nervous kat kampung tunjuk gambar aku, aku tengah sakan bercuti kat kampung, Kota Kinabalu. Sampai ke Simpang Mengayau kat Kudat tu aku takhluk.


Tapi, masa tu Abang Tih tak cerita lagi apa jadi kat kampung. Abang Tih cakap, "tunggu saya balik sana, saya cerita." Ya Allah, kau orang mesti dapat bayang betapa tak sabarnya aku nak tahu cerita. Abang Tih suruh bersabar dan dengar lagu Qiara - Yang Terjadi Kan Tetap Terjadi. For the first time, aku jadi manusia yang sangat sabar menanti. Tak memaksa. Kalau yang dah kenal aku lama, mesti tahu nature pemaksa dalam diri aku ni. Selagi tak dapat, selagi tu paksa. Hehe. Kau orang pun cubalah dengar lagu tu. Very soothing, in shaa Allah. :') dan Mei pun berlalu dengan tenang.


On June, aku pulak main peranan. Perlahan-perlahan pujuk papa untuk terima kenyataan bahawasanya anak perempuan papa ni dah besar dan dah pun jatuh cinta. Bukan senang tau. Dalam adik-beradik, kitorang tak pernah cakap pasal kahwin depan papa. Nak pasang-pasangkan dengan orang lain sekadar gurau senda pun tak berani, inikan pulak nak cakap pasal kahwin. Debor wehhh~ alhamdulillah, respond papa, okay. Dan papa pun dah tak bising kalau aku kadang-kadang melekat dengan handphone. Tapi beringatlah. Ye tak. Takkan pegang handphone doplohpatjam. Itu biadap namanya. Dari O.K jadi K.O pulak karang plan suci murni aku nak bersuami. -.-'


Julai, tak ada apa sangat jadi. Kitorang just plan macam mana nak buat papa tahu Abang Tih lah orangnya yang aku suka dan macam mana nak buat permulaan untuk masuk merisik. Hehe. On August, Abang Tih datang merisik.Abang Tih datang merisik berdua aje dengan kawan dia berbekalkan sebiji tembikai pada waktu malam. Hehe. Waktu tu aku jadi warden kat sekolah. Jadinya, lepas setel je urusan Abang Tih kat rumah, aku terus call mama tanya macam mana respond papa. Alhamdulillah. Papa okay. I was officially booked. Bulan September cari barang hantaran, bulan Oktober bertunang. Oh by the way,ni nak tunjuk gambar tembikai yang Abang Tih bawak waktu merisik. Hehe. Ada bentuk hati. Tembikai pun merestui. ;')
Maka jadilah aku seorang tunang kepada Abang Tih pada 10 Oktober 2015. Papa yang pilih tarikh tu sebab kitorang plan seminggu sebelum tu. Saja nak cepat. Gatai. Haha. Papa cakap, kena ada masa bagitahu keluarga. Sebab keluarga aku bersepah dari Sabah sampai ke semenanjung. Hehe. Aku bertunang waktu Hari Sukan Negara. Ambil CRK. Abang Tih pegi sekolah kejap jadi pengadil futsal lepas tu chow pegi meminang orang. Hehe. Bertunang pun biasa-biasa je tak ada pelamin bagai. Cukup syarat je. Kitorang dah plan 5 berbalas 7. Save budget. Alhamdulillah family pun setuju aje. Barang-barang pun biasa-biasa je siap ada dulang kek, candies + chocolate (yang affordable) dan buah-buahan.

November, December, Januari adalah bulan-bulan nervous nak nikah. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar. Cerita pasal nikah, sanding semua next entri la pulak! :)


Kalau dah jodoh, cantik kan aturan Allah? :')

 
OKBAI.

No comments: