Thursday, June 9, 2016

#Throwback 22.05.2016

Bismillah.

p.s Ini bukan entri terkini. Entri ini ditaip pada 22 Mei ketika aku belum mempunyai blog.


Assalamualaikum. Sunday afternoon. 

Pagi-pagi lagi dah cuba buat roti jala tapi pemalasnya nak guna senduk berlubang dan tebuk botol plastik sebab tak ada alat nak buat roti jala, aku membuat keputusan drastik dengan menjadikan adunan roti jala sebagai lempeng. Tuang dalam kuali dan leperkan dia!

Sebenarnya dah plan semalam lagi nak buat roti jala. Hari tu dah screenshot resepi roti jala tapi tak pernah cuba buat. Semalam aku buat kari ayam pekat. Oleh sebab dua orang suami isteri makan tak habis, maka boleh lah baki kari dijadikan kuah untuk roti jala (atau in my case, lempeng). Aku adalah peminat tegar WeChat. Jadinya, selaku pengguna WeChat, aku upload satu gambar lempeng berganding dengan kuah kari.


Caption : "Semalam masak kari. Pagi ni buka kedai India."

Dan lempeng ku serupa telur dadar -.-

Aku memang peminat makanan India. Sebab aku membesar zaman Hindustan tengah naik kut. Kecik-kecik dulu pernah hidangkan papa sepinggan lempeng, segelas teh susu dan semangkuk kari. Pinggan, gelas dan mangkuk tu diperbuat daripada aluminium, y'all! Haha. Nampak tak betapa obsesnya kat situ. Oh waktu tadika dulu dah pernah main berhala-berhala. Aku jadi patung yang duduk atas batu dan kawan-kawan datang tabur bunga. Acah-acah filem Hindustan gitu. OK sekarang dah nampak kan kesan too much TV on kids.

Pagi tadi, Abang Tih pegi mancing dengan anak murid. Abang Tih dah pesan siap-siap balik nanti nak bawak bebudak tu makan tengah hari sini. Nak bakar hasil tangkapan. Dan aku pun apalagi. Google air asam! Padahal boleh je buat sambal belacan tomato. Sejak bila jadi cuak terlebih macam ni entah. Godek-godek peti ais, nampak kubis dan santan semalam. Maka, jadilah kubis masak lemak putih. Aku tak jadi buat air asam. Alang-alang dah masak lemak, baik aku gandingkan aje dengan sambal belacan. Lepas tu, mama pulak hantarkan kerang ke rumah. Terus masuk ke dalam periuk untuk direbus setelah diberus.


Alhamdulillah, rezeki. Lepas ni, nak sambung tanda paper budak. Aku kalau dah buat to-do-list lepas tu tak completed, memang serabut rasa macam tak mandi pagi.

OKBAI.


1 comment:

insan marhaen said...

salam perkenalan.

konfius juga bila tengok nama kak yong tetiba kata baru berblog. sebab sebelum ni rasanya saya selalu juga dan komen blog yang juga bernama kak yong...

apapun, selamat terjun ke dunia blog. ramai dah kawan-kawan blogger saya dulu dah ganung 'pen'. maknanya, semakin sikit dah friend blog saya ni.

tapi nak bagi tau... saya amemaang peminat roti jala daan lempeng. ni semua makanan orang susah dulu.

tapi roti jala berluahkan daging halus + kentang....

memang perghh...