Thursday, June 16, 2016

06.06.2016 : Sangka baik

Bismillah.

Assalamualaikum.

Agak lama jugak tak menulis since last entry hari tu. Sebabnya, aku sibuk kemas-kemas rumah nak balik kampung suami. Orang yang kahwin dengan orang jauh macam ni lah. Kena gilir-gilir balik kampung. Sepatutnya cuti pertengahan penggal ni kitorang nak jalan-jalan ke Kota Kinabalu balik kampung aku. Tapi, papa cakap aktiviti berjalan-jalan kena dikurangkan. Adik bongsu aku, Wawa nak UPSR tahun ni. Hence, kitorang pun sepakat bahagi dua aje cuti ni. Seminggu di Tawau dan seminggu lagi di Terengganu.

Sekarang dah masuk minggu kedua cuti pertengahan penggal bersamaan Ramadhan ke-2. Ramadhan hari pertama, aku dan suami dah sepakat nak bersahur di rumah mama dan berbuka di rumah mak. Maksudnya, kitorang akan berpuasa lebih satu jam berbanding orang lain (baca : family kat Sabah). Perbezaan waktu Sabah dan Semenanjung semua orang pun tau kan? No need further explanation. Alhamdulillah, okay je. Orang Islam kat negara yang sedang bergolak tu berpuasa setiap hari dan sepanjang hari tak ada masalah pun. Takkan aku yang puasa terlebih satu jam je nak kecoh, kan?

Sampai aje kat kampung Abang Tih, aku, Abang Tih dan Munirah (adik ipar) terus ke bazaar. Wahh tak menyempat tunggu esok ye. Excited berbuka di tempat orang lah katakan. Sesampainya di sana.. 
Bazaar tu ya Allah sesaknya! Sebab kitorang pegi pun dah pukul 6. Kena berasak-asak. Perasaan yang tadinya excited terlebih, akhirnya jadi perasaan biasa-biasa aje. Sebab nak mencelah tengok kuih pun tak dapat. Akhirnya, kitorang beli seekor ayam pusing. Tak nak kerat pulak tu sebab konon nak makan macam omputeh makan ayam belanda kat dalam TV. Kahkah

Malamnya pulak, kitorang pegi teraweh. 
Rumah suami aku ni dekat je dengan surau. Beberapa tapak aje. Best tak best? 
Kiranya kalau orang tengah azan tu dan kau belum mandi, silakan mandi dulu, 
lepas tu masih sempat ikut imam rakaat pertama. 
Nak menggambarkan betapa dekatnya rumah suami dengan surau.

Aku memang plan nak ambil 8 rakaat aje sebab kepala bukan main pusing. 
Penangan ayam pusing ke apa ni? Hehe. Jet-leg la. Kan dah cakap jet-leg. 
Suami cakap nak ambil 20 rakaat. 
Aku, masa suami cakap nak ambil 20 rakaat tu, mata bersinar-sinar macam katun Jepun yang happy sambil genggam tangan letak kat dada. 

Dan aku pun berhasrat nak 20 rakaat jugak.

Tapi... Apakan daya, kepala pusing membuatkan badan berpeluh-peluh. 
Telekung pun dah jadi busuk sebab rambut tak basuh lagi. Lepas tu dibanjiri pulak dengan peluh. Memang angkat bendera putih. 
Lepas ambil witir 3 rakaat, aku pun menapak balik. 
Dalam hati, Ya Allah, beruntungnya suami dalam keadaan penat-penat masih jugak gigih nak ambil 20 rakaat. 
Sampai aje aku kat rumah, nampak selipar yang dikenali depan pagar. 
Dalam hati masih tak syak apa-apa. 
Buka aje pintu, aku dengan adik ipar aku, Noreni cakap 
“bagi kat pak tih (panggilan untuk suami kepada anak-anak buah)”. 
Pun masih tak fikir apa. Naik aje ke ruang tamu, aku dah nampak dah sesusuk tubuh yang sangat dikenali! HAHA

Suami pun dah senyum-senyum. 
Aku memang dah agak. Kepala mesti pusing punya. Apa taknya, pening kat kapal tak habis lagi, pegi pulak meronda bazaar yang berasap-asap dan sesak tu. Kehkehkeh


Esok in shaa Allah kita buat 20 rakaat eh, sayang?

OKBAI.

No comments: